Metų laikai, su jais besikeičiančios meteorologinės sąlygos, įtakoja transporto priemonių eismo intensyvumą, važiavimo greitį, nuo kurių didele dalimi priklauso ne tik tikimybė patekti į eismo įvykį, bet ir jo padariniai.
Ruduo ir žiema visiems eismo dalyviams gana sudėtingas laikotarpis. Transporto priemonės vairuotojas yra atsakingas ne tik už savo, vežamų keleivių, krovinio saugumą, bet ir už savo darbą, t. y. vairavimą. Vairuoti – vadinasi, numatyti. Sugebėjimas prognozuoti – viena svarbiausių transporto priemonės vairuotojo savybių. Kuo didesnis važiavimo greitis, tuo mažiau lieka laiko stebėti, prognozuoti, numatyti ne tik savo, bet ir kitų eisme dalyvaujančiųjų veiksmus. Sumanus (protingas) vairuotojas važiavimo greitį moka pasirinkti atsižvelgdamas į eismo sąlygas – važiuoja, greičiau, kai galima, lėčiau, kai būtina.
Kiekvienam vairuotojui reikėtų tinkamai įvertinti tai, kad rudenį–žiemą:
Kelių eismo taisyklių 126 punktas | Vairuotojas, atsižvelgdamas į greitį, privalo laikytis tokio atstumo, kad neatsitrenktų į priekyje važiuojančią transporto priemonę, jeigu ji būtų stabdoma, taip pat palikti tokį tarpą iš šono, kad eismas būtų saugus. Rekomenduojama, kad atstumas iki priekyje važiuojančios transporto priemonės būtų ne mažesnis kaip per dvi sekundes nuvažiuojamas atstumas arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais, pavyzdžiui, kai greitis 70 km/val., atstumas turi būti ne mažesnis kaip 35 m, jeigu eismo sąlygos nereikalauja kitaip. Rekomenduojama, kad motorinių transporto priemonių, traktorių, savaeigių mašinų vairuotojai, apvažiuodami arba lenkdami dviratininkus, tarp transporto priemonių paliktų ne mažesnį kaip 1,0 m šoninį atstumą, kai motorinių transporto priemonių, traktorių, savaeigių mašinų važiavimo greitis ne didesnis kaip 50 km/val., ir ne mažesnį kaip 1,5 m šoninį atstumą, kai motorinių transporto priemonių greitis didesnis kaip 50 km/val. |
Kelių eismo taisyklių 127 punktas | Vairuotojas privalo važiuoti neviršydamas leistino greičio. Pasirinkdamas važiavimo greitį, vairuotojas turi atsižvelgti į važiavimo sąlygas, ypač vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę ir krovinį, meteorologines sąlygas, taip pat eismo intensyvumą, kad galėtų sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos kliūties. Jis turi sulėtinti greitį ir prireikus sustoti, jeigu to reikia dėl susidariusių aplinkybių, ypač kai blogas matomumas. |
Kelių eismo taisyklių 128 punktas | Jeigu atsirado kliūtis ar iškilo grėsmė eismo saugumui, vairuotojas (jeigu jis gali tai pastebėti) privalo sulėtinti greitį, net visiškai sustabdyti transporto priemonę arba apvažiuoti kliūtį nesukeldamas pavojaus kitiems eismo dalyviams. |
Kelių eismo taisyklių XV skyrius „Važiavimo greitis“
Atkreiptinas dėmesys: Atsakomybė už nustatyto važiavimo greičio viršijimą numatyta Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 416 straipsnyje (Nustatyto greičio viršijimas).
Būtina tinkamai pasirūpinti transporto priemonės technine būkle (padangos, šviesos prietaisai, stiklo valytuvai, plovikliai ir kt.)
Prieš kiekvieną kelionę vairuotojas iš anksto turi pasirūpinti savo vairuojamos transporto priemonės technine būkle. Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme reglamentuota, kad mūsų šalyje viešajame eisme leidžiama dalyvauti tik techniškai tvarkingoms motorinėms transporto priemonėms, priekaboms, išskyrus Kelių eismo taisyklių numatytus atvejus.
Vairuotojams nepamiršti pasikeisti automobilių padangas įpareigoja Kelių eismo taisyklės (230 punktas): nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones, išskyrus mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius, ir priekabas su vasarinėmis padangomis. Mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius eksploatuoti su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio–vasario mėnesiais, taip pat kovo–lapkričio mėnesiais, jeigu bent dalis važiuojamosios kelio dalies, kuria važiuojama, yra apsnigta ar apledėjusi.
Vairuotojas, atsižvelgdamas į tai, kokiais keliais jam dažniausiai tenka važinėti, pasirinkdamas padangas žiemos sezonui, turėtų pasikonsultuoti su šios srities specialistais. Dygliuotas padangas tikslinga būtų rinktis tais atvejais, jei daugiausia tenka važinėti užmiesčio, sunkiai išvažiuojamais keliais.
Tamsiuoju paros metu, esant blogam matomumui labai svarbu, kad nepriekaištingai veiktų transporto priemonės šviesos (artimųjų ir tolimųjų žibintų šviesos, posūkių rodikliai, priekiniai (galiniai) rūko žibintai, gabaritų, stovėjimo šviesos žibintai, avarinė šviesos signalizacija, stabdymo signalo žibintai, atbulinės eigos žibintai), stiklų ir šoninių veidrodėlių apšildymo, paties automobilio šildymo sistema.
Keletas praktiškų patarimų vairuotojams
Kad rudenį–žiemą išvengtumėte nemalonumų kelyje:
● Venkite kelionių ypač blogomis meteorologinėmis sąlygomis. Atsižvelgdami į eismo sąlygas (lyja, sninga, plikledis, blogas matomumas), pasirinkite saugų važiavimo greitį, laikykitės reikiamo atstumo iki kitos transporto priemonės. Visada išvažiuokite gerokai anksčiau negu, pavyzdžiui, vasarą.
● Patikrinkite akumuliatorių, jei jo konstrukcija tai leidžia.
● Patikrinkite (pakeiskite) žvakes, taip pat aušinimo skystį, kad jis neužšaltų.
● Stiklų plovimo vandenį pakeiskite atitinkamu koncentratu, neužšąlančiu minusinėje temperatūroje.
● Patikrinkite (pakeiskite) valytuvus, kad nebūtų nusidėvėję jų šepetėliai.
● Sutepkite durų / bagažinės atrakinimo spyneles, taip pat jų ir liuko sandarinimo gumas, kad jos neužšaltų (neprišaltų) esant atodrėkiui ar paspaudus šaltukui.
● Turėkite stiklų valymo grandiklį. Prieš važiuodami, būtinai nusivalykite apsnigusius (apšąlusius) stiklus, automobilio stogą (ant jo gali būti sniego), krovininių automobilių puspriekabių (priekabų) viršų (ant jų gali būti prišalusio ledo ar jo gabalų).
● Pakeiskite kuro / oro filtrus (jei jau artėja laikas keisti, nes tai geriau padaryti prieš žiemą, nelaukiant pavasario).
● Venkite per didelis šalčius plauti automobilį, jei po to jis stovės lauke.
● Venkite ilgam palikti per šalčius automobilį su užtrauktu rankiniu stabdžiu.
● Turėkite šiltas pirštines (laikykite jas automobilio daiktinėje, prireikus jomis pasinaudosite valydami sniegą nuo automobilio, taip pat vairuodami, jei vairas ne odinis).
● Atkreipkite dėmesį, kad esant sudėtingoms eismo sąlygoms (transporto priemonių spūstys, slidus kelias, nenumatytos kitos kliūtys), sunaudojama daugiau degalų.
● Pirkdami padangas, atkreipkite dėmesį į jų pagaminimo metus: padangoje esančiame įraše (spaude) du pirmieji skaičiai žymi savaitę, kiti du skaičiai – pagaminimo metus. Kuo senesnės padangos, tuo jų eksploatacinės savybės blogesnės.
Nepamirškite, kad:
● Eisme dalyvaujančioje motorinėje transporto priemonėje (išskyrus mopedą, motociklą be priekabos), traktoriuje, savaeigėje mašinoje turi būti avarinio sustojimo ženklas ir tiek gesintuvų ir pirmosios pagalbos rinkinių, kiek nustato techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai.
● Kiekvienoje eisme dalyvaujančioje motorinėje transporto priemonėje, traktoriuje, savaeigėje mašinoje turi būti ryškiaspalvė liemenė su šviesą atspindinčiais elementais.
● Transporto priemonėje draudžiama įrengti važiavimo greitį matuoti trukdančias priemones ir daiktus.
Esi pradedantysis vairuotojas ir pažeidei KET? Tu turi tai žinoti
Pradedantysis vairuotojas – asmuo, įgijęs teisę vairuoti A, A1, A2, B, B1 kategorijos motorinę transporto priemonę ir turintis vairavimo stažą iki dvejų metų
● Pradedantiesiems vairuotojams išduodamas 3 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas, kurį jie vidaus reikalų ministro ar jo įgaliotos institucijos nustatyta tvarka po 2 metų nuo jo išdavimo dienos turės teisę pakeisti į 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą nebaigę papildomo vairuotojų mokymo, jeigu per 2 metus nuo pradedantiesiems vairuotojams išduodamo vairuotojo pažymėjimo išdavimo dienos nepažeidė Kelių eismo taisyklių reikalavimo (reikalavimų), už kurį (kuriuos) Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (toliau – Įstatymas) numatytas papildomas vairuotojų mokymas, arba nesukėlė eismo įvykio, dėl kurio buvo sutrikdyta eismo dalyvio sveikata (išskyrus atvejus, kai eismo įvykis sukeltas esant baudžiamąją atsakomybę šalinančioms aplinkybėms arba aplinkybėms, kai asmuo netraukiamas administracinėn atsakomybėn).
● Vairuotojas, kuris, būdamas pradedantysis vairuotojas, pažeidė Kelių eismo taisyklių reikalavimą (reikalavimus), už kurį (kuriuos) Įstatyme numatytas papildomas vairuotojų mokymas, arba sukėlė eismo įvykį, dėl kurio buvo sutrikdyta eismo dalyvio sveikata (išskyrus atvejus, kai eismo įvykis sukeltas esant baudžiamąją atsakomybę šalinančioms aplinkybėms arba aplinkybėms, kai asmuo netraukiamas administracinėn atsakomybėn), papildomą vairuotojų mokymą privalo baigti per vienus metus nuo nutarimo (teismo nuosprendžio), kuriuo asmuo pripažintas padariusiu teisės pažeidimą, įsiteisėjimo dienos ar nuo administracinio nurodymo, surašyto padarius administracinį nusižengimą, įvykdymo dienos. Tais atvejais, kai teismo nuosprendžiu ar baudžiamuoju įsakymu skiriamas areštas arba terminuotas laisvės atėmimas ir paskirtos bausmės vykdymas neatidėtas, papildomą vairuotojų mokymą privaloma baigti per vienus metus nuo paskirtos bausmės atlikimo.
Pastaba. Šios nuostatos netaikomos pradedantiesiems vairuotojams, kuriems vairuotojo pažymėjimas išduotas iki 2019 m. balandžio 1 d.
● Vairuotojas, kuris, būdamas pradedantysis vairuotojas, pažeidė Kelių eismo taisyklių reikalavimą (reikalavimus), už kurį (kuriuos) Įstatyme numatytas papildomas vairuotojų mokymas, arba sukėlė eismo įvykį, dėl kurio buvo sutrikdyta eismo dalyvio sveikata (išskyrus atvejus, kai eismo įvykis sukeltas esant baudžiamąją atsakomybę šalinančioms aplinkybėms arba aplinkybėms, kai asmuo netraukiamas administracinėn atsakomybėn), ir per Įstatymo 22 straipsnio 5 dalyje nustatytus terminus nebaigė papildomo vairuotojų mokymo, praranda teisę vairuoti transporto priemones. Šiuo atveju vairuotojui teisė vairuoti transporto priemones grąžinama tik perlaikius vairavimo egzaminą ir išduodamas 3 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas, kurį jis turės teisę pakeisti į 10 metų galiojantį vairuotojo pažymėjimą Įstatymo 22 straipsnyje nustatyta tvarka.
Pastaba. Šios nuostatos netaikomos pradedantiesiems vairuotojams, kuriems vairuotojo pažymėjimas išduotas iki 2019 m. balandžio 1 d.
Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas VIII-2043 Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas (lrs.lt)
Papildomas vairuotojų mokymas privalomas pradedantiesiems vairuotojams, pažeidusiems Kelių eismo taisyklių reikalavimą (reikalavimus), susijusį (susijusius) su:
– vairuotojų pareigų pėstiesiems nevykdymu;
– lenkimo taisyklių pažeidimu (-ais);
– draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis nevykdymu;
– eismo reguliavimo signalų nesilaikymu;
– įspėjamųjų signalų nenaudojimu nustatyta tvarka;
– važiavimo per sankryžas tvarkos nesilaikymu;
– vairuotojų naudojimosi saugos diržais, motociklininko šalmais pažeidimais;
– nustatyto važiavimo greičio viršijimu;
– transporto priemonių vairavimu esant neblaiviam (daugiau kaip 0 promilių, bet ne daugiau negu 0,4 promilės).
Taip pat – sukėlusiems eismo įvykį, per kurį buvo sutrikdyta eismo dalyvio (-ių) sveikata.
Papildomai mokytis galima bet kurioje mokymo įstaigoje (vairavimo mokykloje), kuriai suteikta teisė vykdyti vairuotojų mokymą: Kelių transportas | Lietuvos transporto saugos administracija (lrv.lt)
Kas įvyksta automobiliui važiuojant 80 km/val. greičiu ir susidūrus su kita transporto priemone ar atsitrenkus į kliūtį?: |
Viskas įvyko greičiau nei per dvi dešimtąsias sekundės dalis...
Užsegtas saugos diržas nuo žūties išgelbėja 40–60 proc. vairuotojų ir keleivių. |
---|
Kelių eismo taisyklės primena:
Kelių eismo taisyklių XXVI skyrius. Saugos diržų ir kitų saugos priemonių naudojimas
Vairuotojai, nepamirškite, kad esate atsakingi ne tik už save, bet ir už tuos, kurie važiuoja kartu su Jumis. Vairuotojai ir keleiviai, niekada neabejokite saugos diržo reikalingumu – jį privalote užsisegti! |
---|
Atkreiptinas dėmesys:
Atsakomybė už saugos diržų, šalmų nenaudojimą numatyta Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 432 straipsnyje (Naudojimosi saugos diržais, vaikų ūgiui ir svoriui pritaikytomis atitinkamos grupės sėdynėmis, motociklininko šalmais tvarkos pažeidimas):
Lengvasis keturratis – keturratė motorinė transporto priemonė, kurios masė (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) be krovinio ne didesnė kaip 350 kg, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant kibirkštinio (priverstinio) uždegimo varikliui), didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant kitokio tipo vidaus degimo varikliui), didžiausioji nominalioji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).
Ši transporto priemonė turi būti registruota valstybės įmonėje „Regitra“, turėti galiojančius privalomąjį civilinės atsakomybės draudimo polisą ir valstybinę techninę apžiūrą, o šios transporto priemonės vairuotojas privalo turėti AM kategorijos ar bet kurios kitos kategorijos motorinės transporto priemonės vairuotojo pažymėjimą (traktorininkų pažymėjimai nesuteikia teisės vairuoti šią transporto priemonę).
Keturratis – keturratė motorinė transporto priemonė, išskyrus lengvuosius keturračius, kurios didžiausiasis projektinis greitis didesnis kaip 45 km/h ir (arba) variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, masė be krovinio ne didesnė kaip 400 kg, o kroviniams vežti skirtos šios keturratės motorinės transporto priemonės masė ne didesnė kaip 550 kg (be akumuliatorių baterijų, jeigu tai elektros varikliu varoma transporto priemonė) ir kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 15 kW
Šios transporto priemonės vairuotojas privalo turėti B1 arba B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.
Sunkusis keturratis motociklas – keturratė savaeigė mašina, kurios konstrukcinis greitis didesnis kaip 45 km/h, eksploatacinė masė didesnė kaip 400 kg ir (arba) variklio galia didesnė kaip 15 kW.
Asmenys, turintys teisę vairuoti motorines transporto priemones (išskyrus AM ir A1 kategorijų) arba TR1, TR2 kategorijų traktorius, gali įgyti teisę vairuoti sunkiuosius keturračius motociklus pasirinktinai vienu iš šių būdų:
Kai asmeniui suteikiama teisė vairuoti tik sunkiuosius keturračius motociklus, traktorininko pažymėjimo skiltyje „SM“ kartu su žyma, nurodančia traktorininko pažymėjimo galiojimo laiką, įrašomi žodžiai „tik SKM“, o skiltyje „Papildoma informacija“ įrašoma „SKM – sunkieji keturračiai motociklai“.
Galingasis keturratis – keturratė motorinė transporto priemonė, kuri negali būti klasifikuojama kaip lengvasis keturratis ar keturratis ir kurios didžiausioji naudingoji galia didesnė kaip 15 kW, bet ne didesnė kaip 100 kW, variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 1 000 cm3. Prie galingųjų keturračių taip pat priskiriamos daugiau kaip 4 ratus turinčios motorinės transporto priemonės, atitinkančios galingiesiems keturračiams taikomus techninius reikalavimus.
A ir B kategorijų transporto priemones suteikia teisę vairuoti galinguosius keturračius.
Mopedas – dviratė motorinė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis ne mažesnis kaip 25 km/h ir ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui), ar triratė motorinė transporto priemonė, kurios didžiausiasis projektinis greitis ne mažesnis kaip 25 km/h ir ne didesnis kaip 45 km/h ir kurios variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 50 cm3 (esant kibirkštinio (priverstinio) uždegimo varikliui), didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant kitokio tipo vidaus degimo varikliui), o didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 4 kW (esant elektros varikliui).
Ši transporto priemonė turi būti registruota valstybės įmonėje „Regitra“, turėti galiojančius privalomąjį civilinės atsakomybės draudimo polisą ir valstybinę techninę apžiūrą, o šios transporto priemonės vairuotojas privalo turėti AM kategorijos ar bet kurios kitos kategorijos motorinės transporto priemonės vairuotojo pažymėjimą (traktorininkų pažymėjimai nesuteikia teisės vairuoti šią transporto priemonę).
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 3D-498 patvirtintų traktorių ir savaeigių mašinų vairuotojų (traktorininkų) rengimo taisyklių 24 punkte nustatyta, kad motorinių transporto priemonių vairuotojų pažymėjimai, suteikiantys teisę vairuoti C1, C, C1E, CE, D, D1, DE arba D1E kategorijų motorines transporto priemones, patvirtina teisę vairuoti TR1, TR2 kategorijos traktorius ir SZ kategorijos savaeiges žemės ūkio mašinas. Motorinių transporto priemonių vairuotojų pažymėjimai, suteikiantys teisę vairuoti B kategorijos motorines transporto priemones, patvirtina teisę vairuoti TR1 kategorijos traktorius.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 „Dėl Kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 7-263; 2008, Nr. 88-3530; 2009, Nr. 120-5147) patvirtintų Kelių eismo taisyklių XXX skyriaus nuostatomis, įvykus eismo įvykiui, kiekvienas su juo susijęs vairuotojas ar kitas eismo dalyvis privalo pranešti apie eismo įvykį policijai ir pasilikti eismo įvykio vietoje, jeigu:
Pranešti apie eismo įvykį policijai nereikia, jeigu eismo įvykio metu nežuvo ir nebuvo sužeistas žmogus, o su eismo įvykiu susiję eismo dalyviai sutaria dėl eismo įvykio aplinkybių. Tokiu atveju įvykio dalyviai privalo eismo įvykio deklaracijoje ar ant švaraus popieriaus lapo nubraižyti eismo įvykio schemą, aprašyti eismo įvykio aplinkybes ir duoti pasirašyti visiems su eismo įvykiu susijusiems eismo dalyviams.
Rekomenduojame, kad eismo įvykio dalyviai įsitikintų, ar kitas vairuotojas turi vairuotojo pažymėjimą, transporto priemonės registracijos liudijimą ir draudimo dokumentą.
Atkreipiame dėmesį, kad Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo (Žin., 2001, Nr. 56-1977; 2007, Nr. 61-2340) 12 str. 5 p. nustatyta, kad įvykus eismo įvykiui, su juo susijęs transporto priemonės valdytojas privalo per 3 darbo dienas nuo eismo įvykio dienos raštu pranešti draudikui, apdraudusiam jo civilinę atsakomybę, apie eismo įvykį, dėl kurio jis yra atsakingas, išskyrus atvejus, kai pranešti apie eismo įvykį jis negali dėl svarbių priežasčių, taip pat pateikti draudikui eismo įvykio dalyvių pasirašytą deklaraciją ar kitą eismo įvykio dalyvių pasirašytą dokumentą apie įvykio aplinkybes. Apie eismo įvykį reikia pranešti draudikui, apdraudusiam jo civilinę atsakomybę, ir tuo atveju, kai neaišku, kuris eismo dalyvis yra dėl jo atsakingas.
Informuojame, kad eismo įvykių deklaracijos yra platinamos draudimo įmonėse, policijos įstaigų budėtojų padaliniuose, jas tarnybiniuose automobiliuose turi policijos patruliai.
Dviratis – dviratė bemotorė, aplinką tausojanti transporto priemonė, naudojama pramogai, susisiekimui, laisvalaikio praleidimui, turizmui, sportavimui, varžyboms. Be to, dviratis – patogi, ekonomiška ir ekologiška transporto priemonė. Tokia transporto priemone patogu naudotis tiek mieste, tiek kaime.
Tikimybė žūti arba būti sužeistiems šios kategorijos eismo dalyviams yra keletą kartų didesnė nei asmenims, sėdintiems automobilyje. Todėl dviratininkų saugumas – viena iš svarbesnių eismo užtikrinimo užduočių.
Mūsų šalies eismo įvykių statistika patvirtina, kad dviračiais važiuojama pakankamai dažnai. Per eismo įvykius nemažą nukentėjusiųjų ar žuvusiųjų dalį sudaro dviračių vairuotojai. Beje, daugiau kaip pusė eismo įvykių, kuriuose nukenčia dviratininkai, įvyksta dėl jų pačių neatsargumo, t. y. Kelių eismo taisyklių reikalavimų nesilaikymo.
Primename, kad visi eismo dalyviai, tarp jų ir dviračių vairuotojai, privalo paisyti Kelių eismo taisyklių (toliau – KET).
2014 m. liepos 1 d. įsigaliojo 2013 m. birželio 13 d. įstatymu Nr. XII-360 priimti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – SEAKĮ) pakeitimai, tarp jų ir „Reikalavimai dviračių vairuotojams“.
SEAKĮ 2 straipsnyje nauja redakcija išdėstytos pagrindinės sąvokos. Kartu įvesta nauja sąvoka „motorinis dviratis“ (tai transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val.).
SEAKĮ 17 straipsnis (Reikalavimai dviračių vairuotojams):
Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų, o išklausiusiems Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokymo įstaigos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius neribojamas.
Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos šviesos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų.
Reikalavimai dviračių vairuotojams (KET VIII skyrius)
Dviračių vairuotojams draudžiama:
Organizuota dviratininkų grupė gali važiuoti važiuojamąja dalimi.
KET nustatyti reikalavimai dviračių vairuotojams taip pat privalomi motorinių dviračių vairuotojams.
Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, 2021 metais Lietuvoje užregistruota 2863 eismo įvykiai. Žuvo 146 žmonės, 3 283 sužeisti. Palyginti su 2020 metais, žmonių žuvo 30 (arba 17 proc.) mažiau, sužeista žmonių 109 (arba 3,4 proc.) daugiau, eismo įvykių – 62 (arba 2,2 proc.) daugiau. Pažymėtina, kad žuvusiųjų skaičius – mažiausias nuo 1990 metų.
Vis dar dauguma pėsčiųjų, eidami keliu tamsiuoju paros metu (esant blogam matomumui, neapšviestuose keliuose) neturi prie drabužių prisisegę atšvaito, nesineša žibinto ar kito šviesą atspindinčio daikto, nevilki ryškiaspalvės liemenės su šviesą atspindinčiais elementais. |
Tamsoje, esant blogam matomumui, neapšviestu keliu einančius žmones vairuotojai dažniausiai pastebi tik transporto priemonei visai prie jų priartėjus. Tai pavojinga situacija – pėsčiasis gali būti ne tik kliudytas, sužeistas, jis gali patirti ir mirtinas traumas. Dar pavojingesnė situacija, kai transporto priemonės kelyje prasilenkia: vairuotojai, trumpam apakinti žibintų šviesų, gali nepastebėti priekyje esančių kliūčių, taip pat einančių pėsčiųjų ar važiuojančių dviračiu ir juos kliudyti.
Su atšvaitu (žibintu) einantį ar dviračiu (vežimu) važiuojantį žmogų, vairuotojas gali pastebėti iš maždaug penkis kartus didesnio atstumo nei be atšvaito. To pakanka, kad vairuotojas sulėtintų važiavimo greitį, saugiai prasilenktų su pėsčiuoju (dviračio vairuotoju, vadeliotoju), esant būtinumui – sustotų.
Kaip naudoti atšvaitą?
Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 10 straipsnio (Eismo saugumo užtikrinimas) 9 dalyje reglamentuota, kad policija, užtikrindama eismo saugumą, kontroliuoja transporto priemonių techninę būklę, vairuotojų vairavimo ir poilsio režimą keliuose, taip pat gali atlikti kitas funkcijas, susijusias su eismo saugumo užtikrinimu.
Kelių eismo taisyklių (toliau – KET) 223 punkte reglamentuota, kad eisme dalyvaujanti transporto priemonė turi atitikti nustatytus techninius reikalavimus, kurie taikomi Lietuvos Respublikoje atliekant privalomąją techninę apžiūrą.
KET 229 punktas: Nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis. Šiltuoju metų laiku rekomenduojama eksploatuoti transporto priemones su vasarinėmis padangomis. Žiemos sąlygoms užsitęsus, dygliuotų padangų naudojimas gali būti pratęstas susisiekimo ministro įsakymu.
KET 230 punkte nurodyta, kad nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones, išskyrus mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius, ir priekabas su vasarinėmis padangomis. Mopedus, motociklus, triračius, visų rūšių keturračius eksploatuoti su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio–vasario mėnesiais, taip pat kovo–lapkričio mėnesiais, jeigu bent dalis važiuojamosios dalies, kuria važiuojama, yra apsnigta ar apledėjusi.
► Techniniai motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai yra patvirtinti Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 (2017 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. 2BE-88 redakcija).
Šių reikalavimų V skyriuje „Transporto priemonės ašys, ratai, padangos ir pakaba“ išdėstyta:
● Automobiliuose ir jų priekabose (jei priekabose įrengti stabdžiai), kai automobilio arba priekabos bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. turi būti naudojamos padangos, skirtos važiuoti žiemą (žymimos ženklais „M+S“, „*“ arba užrašu „All seasons“).
● Nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis.
● Naudojamų padangų protektoriaus rašto gylis turi būti ne mažesnis kaip:
M1 klasės – 1,6 mm (nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. – 3,0 mm).
M2 klasės – 2,0 mm (nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. – 3,0 mm).
M3 klasės – 2,0 mm.
Atkreiptinas dėmesys:
1. Transporto priemonių, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, vairavimas užtraukia baudą vairuotojams nuo 30 iki 40 eurų (Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 415 str. 2 d.).
2. Privalomoji techninė apžiūra transporto priemonėms gali būti panaikinta (vadovaujantis Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų, kurios neatitinka techninių reikalavimų ir kelia grėsmę eismo saugumui, privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. gegužės 9 d. įsakymu Nr. 2B-91, 4 punktu), jei motorinės transporto priemonės arba jos priekabos protektoriaus rašto gylis mažesnis, nei nustatyta Techniniuose reikalavimuose arba nuo lapkričio 11 d. iki kovo 31 d. motorinės transporto priemonės, kurios bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (arba) jos priekaba (jei priekaboje įrengti stabdžiai) eksploatuojama su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą (nepažymėtos ženklais „M+S“, „*“ arba užrašu „All seasons“), motorinė transporto priemonė arba jos priekaba nuo balandžio 11 d. iki spalio 31 d. eksploatuojama su dygliuotomis padangomis.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymu, transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val., priskiriama motoriniam dviračiui. Tokios transporto priemonės vairuotojas turi laikytis Kelių eismo taisyklių VIII skyriuje nurodytų reikalavimų (Reikalavimai dviračių vairuotojams).
Dviračiu, motoriniu dviračiu, ar šiai kategorijai priskirtinu elektriniu paspirtuku, elektriniais riedžiais ir pan., galima važiuoti dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais, arba dviračių juostomis, kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. Važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, elektrinio paspirtuko vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti, kelti pavojaus. Atkreipiame dėmesį, kad šių transporto priemonių vairuotojams draudžiama kirsti važiuojamąją dalį pėsčiųjų perėjomis.
Kai kelyje nėra dviračių tako, pėsčiųjų ir dviračių tako arba dešinėje kelio pusėje nėra dviračių juostos, kelkraščio, taip pat tais atvejais, kai jais važiuoti negalima (duobėti ir panašiai), leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto, išskyrus Kelių eismo taisyklių 106 punkte nurodytus atvejus, taip pat kai reikia apvažiuoti kliūtį, važiuoti tiesiai, kai iš pirmosios eismo juostos leidžiama sukti tik į dešinę.
Važiuodamas važiuojamąja dalimi, vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Važiuojant tokia transporto priemone nepilnamečiams (iki 18 metų) privalomas saugos šalmas.
Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu (elektriniu paspirtuku – greitis iki 25 km/val., galia ne didesnė kaip 1 kW)leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o išklausiusiems Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius neribojamas. Suaugusieji turi užtikrinti, kad nepilnamečiai tinkamai elgtųsi kelyje, patiems rodyti tinkamą (gerą) pavyzdį.
Lietuvos kelių policijos tarnyba primena, kad asmenys, važiuojantys elektriniais paspirtukais, kaip ir visi viešajame eisme dalyvaujantieji, privalo vykdyti Kelių eismo taisyklių reikalavimus, būti atidūs, saugoti save, gerbti kitus eismo dalyvius. Būtina sąmoningai suprasti – kelyje esi ne vienas, savitarpio pagarba ir atsargumas yra saugaus dalyvavimo eisme pagrindas.
Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad Kelių eismo taisyklių 5 punkte nurodyta: eismo dalyviai privalo išmanyti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, mokėti Kelių eismo taisyklės ir jų laikytis.
Nuorodos į galiojančius teisės aktus:
Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas
Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio ir Utenos apskričių vyriausiuosiuose policijos komisariatuose yra įrengtos saugaus eismo klasės.
Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos padalinyje saugaus eismo klasė veikia nuo 2007 metų gegužės. Tai pirmoji tokia klasė, kuri buvo įrengta Lietuvos policijos įstaigoje.
Klaipėdos, Panevėžio ir Utenos apskričių vyriausiųjų policijos komisariatų kelių policijos padaliniuose šios klasės savo veiklą pradėjo nuo 2009 metų vasaros.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policijos padalinyje saugaus eismo klasė duris atvėrė 2012 m. balandžio 4 dieną.
Kaune („Vilko kartodrome“) policijos pareigūnai nuo 2016 m. balandžio 6 d. (iki 2018 m. vasaros) dirbo mobilioje saugaus eismo klasėje. 2019 m. sausio 23 d. saugaus eismo klasė atidaryta Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdyboje (adr. Kaunas, Chemijos g. 4B).
Nuo 2021 m. spalio 1-osios saugaus eismo klasė pradėjo veikti ir Elektrėnų policijos komisariate (ji įkurta įgyvendinant Elektrėnų savivaldybės administracijos finansuotą prevencinį projektą).
Saugaus eismo pamokos (paskaitos) vedamos ir Alytaus suaugusiųjų ir jaunimo mokykloje.
Saugaus eismo klasė buvo įrengta ir Ukmergės Šilo pagrindinėje mokykloje (veikė nuo 2013 m. spalio 1 d. iki 2022 m. vasaros).
2009 metais saugaus eismo klasėse apsilankė 15 133 mokiniai ir jų auklėtojai. 2012 metais šiose klasėse saugaus elgesio kelyje pamokas išklausė 17 119 mokinių.
2013 metais saugaus eismo pamokos šiose klasėse vestos 18 005 neformaliojo švietimo mokyklų auklėtiniams ir bendrojo lavinimo mokyklų moksleiviams, jų mokytojams, 2014 metais – 15 406. 2017 metais policijos pareigūnai minėtose klasėse organizavo ne mažiau kaip 800 susitikimų su eismo dalyviais (apie 21 390), 2018 metais – daugiau nei 630 užsiėmimų dalyvavo per 16 500 įvairaus amžiau visuomenės narių.
Policijos įstaigose veikiančiose saugaus eismo klasėse 2019 metais apsilankė ir saugaus eismo pamokas išklausė ne mažiau kaip 14 960 švietimo ir ugdymo įstaigų auklėtinių, pedagogų, tėvų ar kt. suaugusiųjų, t. y. organizuota per 590 saugaus eismo pamokų (susitikimų). Kelių policijos pareigūnai kartu su savo kolegomis iš kitų padalinių, socialiniais partneriais organizavo ir dalyvavo daugiau nei 344 kituose saugaus eismo renginiuose, skirtuose visuomenei.
Policijos įstaigose įrengtų saugaus eismo klasių paskirtis – ikimokyklinio ugdymo įstaigų vaikams, bendrojo lavinimo mokyklų mokiniams, kitiems visuomenės nariams sudaryti sąlygas ugdyti ir plėtoti savo, kaip eismo dalyvio (pėsčiojo, keleivio, vairuotojo) saugaus eismo kompetenciją, mokytis ir gilinti teorines ir praktines saugaus elgesio kelyje žinias, ugdyti pagarbą žmogaus gyvybei ir jos išsaugojimui, pagarbą eismo dalyviams, atsakomybę už savo elgesį kelyje, suvokti eismo sistemą „Eismo dalyvis–transporto priemonė–kelias–eismo aplinka“.
Kviečiame visus, vaikus ir suaugusiuosius, atvykti į saugaus eismo klases, padiskutuoti, prisiminti ir aptarti pagrindines saugaus elgesio kelyje taisykles, išklausyti pareigūnų svarbių patarimų, kad kelyje neištiktų nelaimė ir kiekvienas iš mūsų laimingai pasiektume kelionės tikslą. Saugią aplinką galime kurti tik visi kartu.
Prašome dėl susitikimų saugaus eismo klasėse kreiptis:
Įstaigos (padalinio) pavadinimas, pareigūno vardas, pavardė, pareigos, kontaktai | |||
---|---|---|---|
Vilniaus aps. VPK | |||
Saugaus eismo klasė (adr. Vilnius, Mėnulio g. 11, 202 kab.) – Vilniaus aps. VPK Kelių policijos skyriuje | Vilniaus miesto pirmasis policijos komisariatas | Irina Gaidelienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 616 18 169 El. p. [email protected] |
Vilniaus miesto antrasis policijos komisariatas | Aistė Prunskienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 686 78 089 El. p. [email protected] | |
Vilniaus miesto trečiasis policijos komisariatas | Rūta Jonavičienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 607 12 873 El. p. [email protected] | |
Vilniaus miesto penktasis policijos komisariatas | Laura Šimonienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 698 84 891 El. p. [email protected] | |
Jolanta Baranauskienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 616 96 276 El. p. [email protected] | ||
Vilniaus aps. VPK Elektrėnų PK (adr. Elektrėnai, Draugystės g. 32, 221 kab.) | Erika Venskutonienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 643 14 988 El. p. [email protected] | |
Vilniaus aps. VPK Šalčininkų r. PK (adr. Šalčininkai, Vilniaus g. 50, 311 kab.) | Olga Jasiukaitė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 607 11 697 El. p. [email protected] | |
Vilniaus aps. VPK Širvintų r. PK (Širvintų ,,Atžalyno“ progimnazija (adr. Širvintos, Ukmergės g. 4, 122 kab.). | Ginta Čepienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 693 21 980 El. p. [email protected] | |
Vilniaus aps. VPK Švenčionių r. PK (adr. Švenčionys, Vilniaus g. 30, 214 kab.) | Giedrius Kamarauskas (bendruomenės pareigūnas) | Tel. 8 700 62 583, mob. 8 663 01 803 El. p. [email protected] | |
Vilniaus aps. VPK Trakų r. PK (adr. Trakai, Vytauto g. 57, 218 kab.) | Vladzė Černienė (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 673 83 209 El. p. [email protected] | |
Vilniaus aps. VPK Vilniaus r. PK (Mostiškių mokykla-daugiafunkcis centras (adr. Vilniaus r., Lavoriškių sen., Mostiškių k., Mokyklos g. 35, 207 kab.) arba Vilniaus aps. VPK Kelių policijos skyrius (adr. Vilnius, Mėnulio g. 11, 202 kab.) | Violeta Vitlickaja-Zubanova (bendruomenės pareigūnė) | Mob. 8 601 56 056 El. p. [email protected] | |
Kauno aps. VPK Kelių policijos skyrius (adr. Kaunas, Chemijos g. 4B, 5 a.) | Rasita Henriot (vyresnioji specialistė) | Tel. 8 700 64 449 El. p. [email protected] | |
Greta Kimbirauskienė (vyresnioji specialistė) | Tel. 8 700 64 448 El. p. [email protected] | ||
Klaipėdos aps. VPK Kelių policijos skyrius (adr. Klaipėda, Kauno g. 6, 129 kab.) | Aurelijus Jankauskas (vyriausiasis specialistas) | Tel. 8 700 61 061 El. p. [email protected] | |
Šiaulių aps. VPK Kelių policijos skyrius (adr. Šiauliai, Purienų g. 48, 223 kab.) | Teisutis Beržinskas (vyriausiasis specialistas) | Tel. 8 700 63 734 El. p. [email protected] | |
Jūratė Glodenytė (vyresnioji specialistė) | Tel. 8 700 63 742 El. p. [email protected] | ||
Panevėžio aps. VPK Kelių policijos skyrius (adr. Panevėžys, Beržų g. 46) | Jūratė Povilavičienė (vyresnioji specialistė) | Tel. 8 700 62 663 El. p. [email protected] | |
Telšių aps. VPK (adr. Telšiai, Žemaitės g. 34) (Sporto komplekso pastatas, 2 a.) (vidinis kiemas) | Rasa Gureckienė (vyriausioji tyrėja) | Tel. 8 700 61 273, mob. 8 683 04 641 El. p. rasa [email protected] | |
Vilma Kuzminskienė (vyresnioji tyrėja) | Tel 8 700 61 273, mob. 8 678 12 508 El. p. [email protected] | ||
Utenos aps. VPK Kelių policijos skyrius (adr. Utena, Maironio g. 4) | Gediminas Kviklys (vyriausiasis specialistas) | Tel. 8 700 60 185 El. p. [email protected] |
Atnaujinimo data: 2025-02-13