2025-05-06

ES investicijos į SIRENE: naujos galimybės darbuotojams ir modernios darbo priemonės

Darbai įsibėgėję, o rezultatai jau matomi! Įpusėjo darbai įgyvendinant projektą Nr. SVVP/2023/1111 „Lietuvos SIRENE padalinio pajėgumų ir informacinių sistemų sąveikumo stiprinimas policijoje“ (toliau – Projektas), finansuojamą iš Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, 2021–2027 m. programos (toliau – SVVP) lėšų.

Pagrindinis Projekto tikslas – sustiprinti Lietuvos SIRENE nacionalinio padalinio pajėgumus, vykdant esamas ir užtikrinant pasirengimą vykdyti naujas SIRENE funkcijas, tam diegiant reikalingus IT įrankius, modeliuojant veiklos procesus, rengiant teisės aktus,  apmokant pareigūnus ir investuojantį geresnes darbo sąlygas.

SIRENE padaliniai – kas tai ir kodėl jų veikla svarbi?

Kodėl Europos Sąjunga (toliau – ES) investuoja į SIRENE padalinius? – tai klausimas, kuris gali kilti daugeliui. Atsakymas slypi Šengeno informacinėje sistemoje (SIS), kuri yra viena svarbiausių ir didžiausių informacinių sistemų ES. Ši sistema padeda efektyviai ieškoti pasislėpusių nusikaltėlių, dingusių asmenų, vogtų transporto priemonių ir kitų vertingų objektų, taip pat renka tyrimams reikalingą informaciją.

Šiai dienai SIS yra paskelbta 93 milijonai perspėjimų dėl asmenų ir objektų, o kasdien sistemoje atliekama apie 40 milijonų užklausų visoje ES. Ši sistema yra viena iš pagrindinių sąlygų, užtikrinančių Šengeno erdvės saugumą. Kadangi SIS funkcionalumai ir galimybės nuolat plečiasi, o teisinė aplinka tampa vis sudėtingesnė, SIRENE padaliniams, kurie užtikrina tinkamą paieškų ir perspėjimų paskelbimą bei reagavimą į sutapimus, būtina nuolat kelti savo kvalifikaciją. Be to, reikia užtikrinti, kad būtų naudojamos darbo priemonės ir darbo sąlygos, atitinkančios ES nustatytus standartus.

Darbo aplinkos atnaujinimas – investicija į SIRENE darbuotojų gerovę

Projekto metu, siekiant pagerinti SIRENE darbuotojų darbo sąlygas ir kompetencijas, 2025 m. vasario 3 d. Lietuvos SIRENE padalinys pradėjo darbą visiškai renovuotose patalpose. Jos įrengtos atsižvelgiant į saugumo ir ergonomikos reikalavimus. Be to, įsigyta nauja kompiuterinė technika, biuro baldai, taip pat įrengtos stacionarios ir nuotolinės darbo vietos. SIRENE darbuotojams suteikta galimybė tobulinti anglų kalbos žinias per aukšto lygio grupinius ir individualius mokymus.

Nauji iššūkiai ir sprendimai: SIRENE pasiruošimas ES informacinių sistemų veiklai

Viena iš šio Projekto krypčių – parengti SIRENE padalinį naujų ES informacinių sistemų veiklai vadinamam „ES informacinių sistemų sąveikumui“, ir visiškai naujoms su tuo susijusioms funkcijoms. Tam planuojama sukurti specialią aplikaciją.

Projekto ekspertai lankėsi Čekijos ir Vokietijos SIRENE nacionaliniuose biuruose, kur susipažino su jų taikomais technologiniais sprendimais ir procesų automatizavimu. Remdamiesi įgyta patirtimi, jie analizavo, kaip šiuos sprendimus būtų galima pritaikyti kuriant nacionalinį įrankį naujiems ES informacinių sistemų uždaviniams spręsti.

Remdamiesi įgytomis žiniomis, Projekto ekspertai atliko programavimo darbus, sukūrė naujų procesų veiklos algoritmus ir parengė teisės aktų projektus. Vis dėlto, Projekto ekspertų laukia dar nemažai užduočių – reikia užbaigti sukurtos aplikacijos testavimą, parengti metodinę bei mokomąją medžiagą apie „sąveikumo“ reglamentus ir apmokyti apie 600 policijos darbuotojų.

Nors sąveikumo reglamentų įgyvendinimas vėluoja, ES Taryboje jau pasiektas aiškus susitarimas – pirmoji iš naujųjų sąveikumo sistemų, Atvykimo ir išvykimo sistema, pradės veikti dar šių metų rudenį. Todėl šiuo metu vykdomas SVVP finansuojamas Projektas ir jo dėka sutelktos SIRENE ekspertų pastangos policijai ruošiantis reglamentų įgyvendinimui – itin savalaikės ir svarbios.

Numatytas Projekto biudžetas – 999 119,93 Eur (Europos Sąjungos lėšos – 899 207,94 Eur, bendrojo finansavimo lėšos – 99 911,99 Eur).